onsdag 17 december 2008

En lycklig dag i mitt liv


Efter att ha läst Mircea Cărtărescus En lycklig dag i mitt liv (2008) känner jag mig omskakad. Det är en suggestiv diktsamling, en annorlunda läsupplevelse. Dikterna återspeglar vardagsskeenden samtidigt som verklighetens gränser tänjs och suddas ut. Cărtărescu har ett fantastiskt rikt språk. Humor finns där också även om man i många fall sätter skrattet i halsen.

"kommit hade kärleken, världens slut.
kommit hade apokalypsen, som är kärleken.
kommit hade vilddjuret som skäller med lågor
kommit hade apparaten med manometrar, skalor, cylindrar, vevstakar, tändstickor, glasglober, drivremmar
som pumpar rusdimman under stjärnornas hud
kommit hade känseln med luktsinnet i koppel (…)"


Ur dikten ”Kärleken” i En lycklig dag i mitt liv, s. 22

Dikten beskriver kärleken mellan två personer (”mor” och ”far”) och frammanar en apokalyptisk stämning, blandar samman kropp, sinne, mekaniska ting, världsalltet …

Cărtărescu är en stor författare i sitt hemland Rumänien. Hans roman Nostalgia censurerades när den gavs ut i Rumänien 1989. I sin helhet publicerades den 1993, efter diktaturens fall. Han har skrivit en självbiografisk trilogi (Orbitór, se nedan) där jaget expanderar ut över berättelsen, gränserna mellan yttre och inre är otydliga. "Jagets" gränser spelar en central roll i C:s författarskap, som är mycket säreget och En lycklig dag i mitt liv är en säregen diktsamling som rekommenderas.


På svenska har följande titlar av Cărtărescu utgivits:
En lycklig dag i mitt liv (2008)
Orbitór. Höger vinge (2008)
Orbitór. Kroppen (2006)
Orbitór. Vänster vinge (2004)
Nostalgia (2002)

/malin

2 kommentarer:

Anonym sa...

det var vackert och inspirerande skrivet

K G biblioteksblogg sa...

Tackar.
/malin