fredag 16 januari 2009

Boxning för män

Hälsotekets program har kommit och jag bläddrar igenom det med spänning. Jag kommer fram till sidan fem och hajar till. Box, för män! Varför? Vad har jag missat, vad är syftet med att ha mansseparatistisk boxningsträning?

Jag vill i motsats till hälsoteket lyfta fram kvinnor som boxas. Först en rykande färsk biografi och därefter en intervjubok om några tjejer som tränar och lever med boxning i Boston. Lika aktuell.



Bakom garden: ett boxarliv i tio ronder av Åsa Sandell (2009)
I biografin berättar Sandell om vägen från framgångsrik amatörboxare till att bli internationell proffsboxare. Som kvinna i en mansdominerad värld får hon arbeta lika hårt med att överhuvudtaget gå matcher som att vinna dem. Hon skriver om träning och match men också om livet utanför ringen.




Sandell var med i Tv4 morgon den 10 januari 2009 och pratade om sin biografi:
Tv4 morgon




Knockout: tjejer som boxas av Leah Hager Cohen (2006)
Journalisten och författaren Leah Hager Cohen följer under ett år systrarna Candi, Sefina, Jacinta och deras kompis Nikki. Hon är med på deras träning och träffar deras familjer.
Knockout är en bok om boxning, men framförallt en utmaning av föreställningar om kvinnor och aggression. Det är en bok som vänder på den cementerade bilden av hur tjejer och kvinnor förväntas vara.


/Anna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Anna går på knock!
Super!
*L*

Anonym sa...

Det va en snabb replik.
Tack, för fina tips.

Anonym sa...

Jag måste genast läsa de här böckerna.

K G biblioteksblogg sa...

Hälsoteket erbjuder träning för alla och självklart är kvinnor välkomna att boxas. På måndagar kl 16.00 i Geråshallen i Bergsjön erbjuds det ett box pass där 95 % av de som tränar är kvinnor. Detta visar verkligen att box inte bara är en träningsform för män! Vår tanke med box för män är att få mer män in i gruppträningsalen. Då vi erbjuder styrketräning enbart för kvinnor vill vi också erbjuda en aktivitet enbart för män. Nu blev det box men det kunde lika gärna vara en annan aktivitet och jag förstår precis hur tokigt det kan uppfattas! Vi tar till oss feedbacken och funderar på om vi ska fortsätta med renodlade pass och i så fall i vilken form. Håll gärna ögonen öppna och titta på vår hemsida!
// Agneta

K G biblioteksblogg sa...

Jag har aldrig trott att Hälsoteket anser att boxning enbart är till för män. Om det nu finns boxning för alla, varför inte arbeta för att männen ska komma dit? Jag ställer mig kritisk till uppfattningen om att män och kvinnor inte kan träna ihop pga att kvinnor skulle vara svagare. Det finns en stor variation inom kön, samt att boxning handlar mycket om teknik. Sen behöver man inte ta i allt vad man orkar, då kan man slå på en sandsäck. Jag förstår varför Hälsoteket erbjuder styrketräning för kvinnor, med tanke på att det är en manlig miljö dit många kvinnor drar sig för att gå. Men att därför erbjuda mansseparatistisk boxningsträning förefaller inte logiskt för mig, för jag tror inte det var en slump.
/Anna

Anonym sa...

jag håller med anna.
/ff