måndag 26 januari 2009

Deckarstafetten fortsätter!



Här kommer den olidligt spännande fortsättningen på deckarstafetten. Den här gången författad av 4A och klass 5A från Ramsdalskolan.







Bibliotekets inledning
Det var en natt i början av oktober. Det hade regnat, asfalten och gatstenarna blänkte i månskenet. Inte en enda människa syntes till och det var alldeles tyst. Plötsligt hördes ett blodisande skrik. Vem var det? Vad hade hänt? En ensam svartklädd person gick med snabba steg över Kortedala torg mot spårvagnshållplatsen. En huva täckte ansiktet så man inte kunde se vem det var. På hållplatsen stod Eva, Achmed, Pelle och Zoran och väntade på spårvagnen till SKF.

Klass 5A Ramsdalsskolan
- Vem var det sa Pelle?
- Jag vet inte sa Eva! De lämnade hållplatsen och gick mot skriket. När de kom upp till Kortedala torg såg dom en stor container som stod där. När de gick fram till containern såg de blodspår. De såg också en blodig kniv och ett rep som låg där. Det var ett ringlande släpspår av blod i gruset.
- Ska vi kolla i containern, sa Achmed?
- Jag vet inte, sa Zoran.
- Jo, det gör vi, sa Eva!
- Okej! Vi gör väl det, sa Pelle.
Eva gick sakta fram till containern och kikade försiktigt med ena ögat. Hon drog en lättnadens suck och sa:
- Puh, det var inget där i!De gick iväg lite längre bort och då hörde de en gren som knäcktes!
- Vad var det sa Zoran?
- Det lät som en gren som knäcktes, sa Achmed med darrande röst.
- Äsch, kom så går vi sa Pelle.De gick lite längre bort och inte så långt därifrån så tittade Eva ner i marken och utbrast:
- Den kunde säkert innehålla mycket, tänkte hon.
De plockade upp den och öppnade den, Zoran stack ner handen i den och han fick upp en plånbok. Han öppnade plånboken försiktigt så att inget skulle gå sönder. Zoran fick upp någonting ur den, det var en lapp. Han vek försiktigt upp lappen. Achmed, Pelle och Eva kollade nyfiket på lappen när han vek upp den. På lappen så var det ett nummer, 83970 stod det. Zoran letade vidare i väskan, där hittade han en lista. En lista med namn, och bilder på människor, och då såg han att ett namn var struket! Han öppnade det minsta facket på väskan och stoppade ner handen, han hittade en liten lapp till. Zoran vek upp den och läste upp den för sina kompisar, på lappen stod det: Möt mig klockan 10 på Kortedala Torg.

- Det här börjar bli riktigt läskigt, sa Eva!
- Ja, jag håller med, sa Pelle!
- Jag med, sa Achmed!
- Men på något sätt så måste vi lösa det, sa Zoran!15-åringarna visste inte hur dom skulle lösa det, men på något sätt skulle det gå.De satt och funderade länge, men de hade ju inte se någonting av den mystiska personen eftersom ansiktet varit täckt med en huva. Men då kom Ahmed på någonting:
- Just det, sa Ahmed det var ju ett tjejskrik!
- Då vet vi det, sa Pelle nöjt.
- Men kom igen, nu så drar vi, sa Eva!
- Vilket tjat det ska vara på tjejer nuförtiden, sa Zoran.
Killarna skrattar, men Eva blir riktigt arg. Mina föräldrar blir så sura om jag inte kommer hem i tid, kom igen nu!

- Men nej! Jag vill inte, sa Pelle lite darr i rösten.
- Men kom igen nu, vi måste kolla däruppe igen, sa Eva till Pelle och gav honom världens blick!
- Jaja, men det var inte min idé ifall något händer, sa Pelle och lät fortfarande lite darrig på rösten.
- Jaja! Kom igen nu! Vi har inte mycket tid innan det blir ännu senare, sa Eva.
De gick tillbaka upp till Kortedala Torg och där tog Achmed försiktigt upp kniven med hjälp av kanten på sin tröja för att inte lämna några fingeravtryck. Eva tog upp repet och de stoppade kniven i plastkassen som Pelle hade i fickan och la repet i väskan. Senare sover Pelle Zoran och Achmed över hos Eva. Hon bodde längre ner vid Kviberg i ett radhus så det fanns plats för alla att sova över på madrasser i vardagsrummet. På natten vaknade Zoran av att han hör ett ljud i trappan till övervåningen.
- Vakna Achmed! Vakna.
- Vad jag är trött! Försök att sova!
- Hör du inte.?Killarna sitter tysta en stund och till slut hör båda en djup suck.
- Väck dom andra! Kom igen skynda!
- Vakna nu! Eva!
- Vad? Vad är det? Vadå?
- Kom igen! Vakna nu Pelle!
- Vad?
- Jag hör någon i trappan!
- Eva du får gå och kolla.
- Ok! Hon går fram till dörren och kikar lite försiktigt.
- Puh! Det är ingen där!
De gick och la sig igen, somnade om och vaknade sedan sent på förmiddagen morgonen efter.
- Vakna nu då Zoran! Vi får söka lite på Internet, sa Eva.En liten stund senare när de uthungrade ätit lite frukost:
- Kolla på detta, sa Pelle som satt vid datorn och sökte runt!”En svartklädd person greps för mord på Linda Karlsson 1999, men släpptes nu år 2008 p.g.a. gott uppförande i fängelset. Det berättades att mannen enbart hade letat efter tjejer som offer och att han innan han mördade Linda Karlsson hade förföljt och jagat tjejer i flera år. Lite senare bestämde de sig för att undersöka ledtrådarna de hittat igen.
- Kolla lite närmare på kniven, där är ett blodigt fingeravtryck på handtaget! Undrar var vi kan få kolla upp det, sa Zoran?
De går ut ett par timmar senare och bestämmer sig för att åka tillbaka till Kortedala Torg och söka efter fler ledtrådar.
- Men kolla, det sitter någon där!En tjej sitter bredvid containern, eller rättade sagt det som är kvar av containern eftersom den är helt utbrunnen, uppeldad och enbart ett plåtskelett står kvar på gatan. Tjejen darrar och har ryckningar i armarna.
- Du, hallå hör du mig vad är det som har hänt, frågar de i mun på varandra. Tjejen greppar tag i Evas tröja och säger.
- Jag får inte säga något, viskar hon till Eva fortfarande darrande.

Klass 4A, Ramsdalsskolan
Eva rycker sig loss.
-Vem har sagt det? frågar hon.
-Det får jag inte heller säga, viskar flickan.
Hon verkar vara i 11-årsåldern. Man kan se att hon är väldigt rädd.
-Bara en sak kan jag berätta, viskar hon.
Man kan nästan inte höra vad hon säger. Hon gråter och skakar hela tiden. Ahmed blir ivrig och börjar fråga.
-Vad? Vad kan du berätta?
Nu sitter alla runt flickan och hon börjar viska ganska otydligt och fort.
-Igår när jag var på våg hem blev jag stoppad av en man på gatan. Han tittade så konstigt på mig och gav mig en lapp. Jag blev rädd, men jag hann att läsa lappen.”MÖT MIG KLOCKAN 10 PÅ KORTEDALA TORG,” stod det. Jag stoppade lappen i det minsta facket i väskan. Sedan sprang jag baklänges och tappade väskan, men jag vågade inte stanna och jag brydde mig inte om den. Jag var rädd att mannen skulle göra mig illa. Det sista jag hörde var att han ropade något om hemska saker som skulle hända ifall jag inte gjorde som det stod på lappen. Jag skulle komma ensam , skrek han och jag fick inte berätta för någon. Inte för någon! Så nu är jag här…
-Ja, men precis så stod det ju på lappen som vi hittade i väskan! nästan skriker Zoran.
Vad konstigt! Och varför har containern brunnit upp?
-Då har ni ju hittat MIN väska! säger flickan
Eva har börjat fundera. Hon föreslår att alla ska gå till polisen nästa dag. Alla vet de ju att de har värdefulla bevis hemma hos henne. Det börjar kännas kusligt. En blodig kniv och ett rep hemma hos henne. Plötsligt reser sig flickan upp.
- Spring och göm er! Han kommer nu! Alla gömmer sig bakom containern. Mannens steg hörs närmare. Nu stannar han. Allt blir tyst. Ingen rör sig.
- Du är här i tid, säger mannen lågt. Det är bra.
Flickan svarar inte. Det blir tyst en lång stund och ingen vågar andas.
- När du ändå är här, kan du lika gärna följa med mig nu, säger mannen.
Han tar henne i armen och väser i hennes öra att hon ska hålla honom i handen så att ingen blir misstänksam. Det ska se ut som om han är hennes pappa. De börjar gå och han går med flickan mot skogen bakom Isdala. Mannen har nu bara en halsduk över hakan och munnen. Ungdomarna smyger tyst efter. När det är en bit inne i skogen råkar Ahmed trampa på en gren. Det knakar till och mannen vänder sig om. Som tur är har ungdomarna redan hunnit gömma sig bakom en stor buske. Flickan misstänker att ung-domarna har följt efter för att hjälpa henne. Hon ber en stilla bön och blir och blir lite hoppfull.
- Det var säkert bara ett djur, säger hon försiktigt. Och vad gör vi här egentligen? Vad ska vi göra?
- Det får du snart veta, svarar mannen kort.
Plötsligt möter de en farbror som är ute och rastar sin hund.
- God afton! säger farbrorn glatt. Det är visst fler som gillar kvällspromenader!
- Vacker stjärnhimmel, mumlar mannen bakom halsduken och vill fort komma därifrån.
Mannen med hunden drar i kopplet.
- Kom nu Dino så går vi hem!
Men hunden har stannat vid en stor buske och nosar ivrigt i bladen under grenarna.
Han viftar på svansen. Han gnyr och gnäller.
- Vad har du nu hittat Dino? säger farbrorn. Lilla Dinoälsklingen, varför ska du alltid vara så nyfiken?



Fortsättning följer...

1 kommentar:

Andersson Jesica sa...

Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och några muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inget problem att allt kommer att vara bra innan tre arbetsdagar, jag följde noga all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad för min man har vägrat att ringa mig eller sms till mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt till mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig har han blivit ringd och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och fram till idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)