torsdag 29 januari 2009

Framtidens skola

I Kortedala stadsdelsnämnd har man beslutat om en ny skolorganisation som bland annat innebär en ny pedagogisk inriktning. Förskolepedagogiken skall bygga på en Reggio Emilia-inspirerad filosofi. För grundskolan skall Bifrostskolans pedagogik vara vägledande. Se Sammanträde SDN Kortedala 2008-11-04

Grundtanken med såväl Reggio Emilia som Bifrostpedagogiken är att man har ett öppet och flexibelt synsätt på lärande. Man lägger även stor vikt vid lust, lek och inspiration och att man varvar teoretisk undervisning med praktisk. Bifrostpedagogiken bygger på tematiskt arbete, vilket betyder att hela skolan samtidigt arbetar med samma ämne. Nyckelbegrepp i Bifrostpedagogiken är bland annat Upplevelse, Dialog och Det goda arbetet. Tanken är att eleverna skall lära med alla sinnen och man vill förena förnuft med känsla och kunskap med fantasi. Upplevelsen är utgångspunkten i undervisningen och kan bygga på exempelvis en kultur- eller naturupplevelse. Utifrån denna upplevelse och huvudtemat arbetar man sedan vidare för en läroprocess på många plan – såväl i praktik som teori.

För orientering i ämnet, se exempelvis följande titlar i bibliotekets katalog:

Abildtrup Johansen, Bodil (1997) Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé tillverklighet.
Bifrostskolan och mötet med Leonardo da Vinci (2003)
Erfarenheter från förskolan i Reggio Emilia (2005)
Wallin, Karin (1996) Reggio Emilia och de hundra språken

1 kommentar:

Andersson Jesica sa...

Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och några muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inget problem att allt kommer att vara bra innan tre arbetsdagar, jag följde noga all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad för min man har vägrat att ringa mig eller sms till mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt till mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig har han blivit ringd och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och fram till idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)