måndag 9 februari 2009

Åldersöverskridande?

Det finns många riktigt bra ungdomsböcker som jag som vuxen (definitonsfråga förstås) läsare helt klart tycker är mer läsvärda, med mer innehåll och bättre språk än många vuxenböcker. Riktigt bra böcker är åldersöverskridande tycker jag. Men å andra sidan kanske åldern spelar större roll än vad jag tror. Vad tror du?

Gunnar Ardelius är en personlig favorit. Båda hans böcker: "Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket" (2006) och "När du blundar tittar jag" (2007) handlar om kärlek och relationer med komplikationer. I den senaste romanen möter man Harry, en tonårskille med frånvarande föräldrar - mamma ligger på psyket och pappa slänger in pengar genom brevinkastet. När Harrys stora kärlek Sally försvinner till Berlin blir tillvaron tuff. Ardelius skriver med ett poetiskt språk och tecknar en fin bild av en känslig kille. Trots tunga toner är boken faktiskt rolig och ganska galen. Rekommenderas!
/malin

Se om "Jag behöver dig mer än jag älskar dig (...)" finns inne i Gotlib
Se om "När du blundar tittar jag" finns inne i Gotlib

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med, bra böcker kan läsas av alla.Äkta känslor är universella och allmängiltiga.
De här böckerna verkar vara klart läsvärda.
Tack för fina tips!

Anonym sa...

Håller också med, känslor når över generationer. Tack för tipsen!

Anonym sa...

Tack själva! Jo, tänker också i de banorna. Men vissa teman kanske är mer generationsbundna än andra tänker jag också...?
/malin

Anonym sa...

Kärlek vet väl ingen ålder?, men visst har du rätt att vissa ämnen är generationsbundna

Anonym sa...

vad tänker ni på då? ämnen som är mer generationsbundna alltså.

Anonym sa...

Kanske är det snarare en gradfråga? Vissa känslor och teman som man i vissa åldrar ofta behöver bearbeta mer än i andra. Som döden och ångest exempelvis - svåra känslor och ämnen. Tänker på många av de ungdomsböcker jag läst det sista, varav många är mycket mörka. Inte för att jag har något emot mörka teman men är för tillfället lite mätt - och så tänker jag att det skulle jag nog inte ha blivit i tonåren. En personlig reflektion.
/malin

Melissa sa...

Läs Pojken i soffan av Sonya Hartnett. Jag skulle inte säga att det är en ungdomsroman, för mig känns det som en vuxenbok. En av de finaste som jag har läst!

Maria