torsdag 26 mars 2009

492 överlevnadstips i lågkonjunkturen

Tack för att jag får vara med som gästbloggare. Häromdagen lånade jag boken 492 överlevnadstips för små företag i lågkonjunkturKortedala bibliotek. Författaren, Stefan Ekberg, som driver förlaget Redaktionen, behöver ingen reklam. Varför rekommendera boken då? Jo, för att jag mår bra när jag läser den. Den får mig att skratta, jag känner igen mig och inte minst mina kollegor, dessutom får jag många gratistips hur jag ska hålla humöret uppe. Alltså inte deppa i lågkonjunkturen, tänka positivt och förstås jobba ännu hårdare. Ett exempel:
”391 Om folk letar efter sätt att bli deprimerade får de gå någon annanstans än till din sajt (till kvällstidningarna och nyhetssändningarna). Din sajt ska vara en positiv plats nu. En pust av frisk luft för besökarna. Få ditt innehåll att vara positivt och bejakande nu. Hjälp besökarna med tips och råd om hur deras liv ska bli lättare och roligare (med din produkt i fokus, förstås)."
Ungefär så skulle det kunna se ut på ett biblioteks hemsida: Har du inte råd att köpa böcker? Kom till oss så får du låna gratis! Om vår besöksstatistik stiger får vi köpa ännu fler böcker som du hittar hos oss.
Kapitel 8 handlar om Internet och där hittade jag många tips hur man kan förbättra sin hemsida och sin blogg. Jag tycker om Stefans uttryck ”godis” som finns på vissa hemsidor.
Eftersom jag skriver mest om barnböcker, botaniserar jag ofta på barnbokförlagens hemsidor som jag tycker är tråkiga, utom några få. En av mina favoriter är Kabusas hemsida. Där är godiset Kate DiCamillos sida där man hittar diskussionsfrågor till hennes böcker. Ja, det är lite gömt, men väldigt bra för dem som vill jobba med texterna i skolan. Och Edward Tulanes fantastiska resa är en av mina absolut bästa favoriter.
Maria

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för ett uppmuntrande inlägg. I dessa dystra tider behövs peppning.