onsdag 20 maj 2009

Kurt i Kurtby

I denna, den femte boken om Kurt av Erlend Loe, ska Kurt och hans familj ge sig ut på en semesterresa till Mumindalen i Finland men de råkar i sjö- och trucknöd och hamnar istället i Sverige, i en by som heter Kurtby. Här möter de Kirsti brud och pingiskyrkans anhängare. Kurt, vars skägg har blivit yvigt, tas för pastor och värvas till byns församling. Pingiskyrkan är en sträng rörelse, med ett mycket hotande helvete och otäcka straff (slag på snoppen och snippan!). Kurt får en skallskada och blir helt skum i huvudet, rabblar bibelcitat till höger och vänster. Resten av familjen ligger risigt till när en mentalt förvirrad Kurt och Kirsti brud börjar planera rätt hemska saker. Detta är en hisnande rolig, hemsk och ångestfylld, historia som refererar till, ja, Knutbyhistorien förstås. Och själv sätter jag i halsen både här och där i boken. Det här är vass satir för den vuxne läsaren. För barn kan jag tänka mig att detta faktiskt är en rolig och lite läskig historia, som rymmer många funderingar kring Gud och religion. Vem har rätt till sanningen egentligen? Lite svår att placera är denna text eftersom den rymmer rätt många svåra ord som exempelvis ”labil” och att ”tala i tungor". Galet är det men slutet är gott. Än värre galenskaper möter man i verkliga livet - utan lyckliga slut. Jag tror inte man ska underskatta barns förmåga att tänka själva och inte lägga på dem ett vuxet tabutänk. Och detta är faktiskt en rolig historia som håller i sig själv – tycker jag. Men den åsikten kanske inte delas av alla.
/malin

se om Kurt i Kurtby finns inne i Gotlib.
se intervju med Loe i GP, "Loe går över gränsen" 20090504. Artikeln hittar du exempelvis i Artikelsök, som finns i databaslistan i Gotlib.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar vara en kul bok, och det var ju skojigt bloggat om den med.

Anonym sa...

den måste jag läsa!

Anonym sa...

Tack för himla skojigt tips!