tisdag 30 juni 2009

Sommarquizz på Gamlestadens bibliotek

Kom till Gamlestadens bibliotek och lämna in svaren på vår sommarquizz. Alla som lämnar in quizzsvaren får ett glas kall saft. Första pris för vuxenquizzen är en litterär makeover (en halvtimmes konsultation före öppettider). Vi tar reda på vilka böcker du gillar och guidar dig till något nytt och oförutsett. Priset för barntävlingen är en biocheck. Lämna in svaren senast 13 augusti.

Skriv ner svaren på en lapp och lämna in på biblioteket. Glöm inte att skriva i namn, telefonnummer och mejladress.

Vuxen Quizz, från 18 år

1.Vilken artist gav 1971 ut albumet Pearl?

2. Vem gav ut albumet ”Like a prayer”?

3. Vilken grupp sjunger:
"Jag har talat ut
jag har pratat sönder
om jag tänker
har jag inte sagt ett ord
jag rear ut min skäl
jag har gett mig iväg mot min längtan
men alla vägar leder längre in
jag rear ut min själ"

4. I vilken svensk bok från 2007 läser huvudpersonen Erica Jongs ”Rädd att flyga?”

5.Vad heter böckerna som tv-serien True Blood baseras på?

6. Vilken amerikansk författare skriver även under pseudonymerna Rosamond Smith och Lauren Kelly?

7.Vad hade göteborgaren som rundade Kap Horn för skodon mellan 1963-1965?

8.Vilken känd amerikansk författare skrev The Pearl som utkom 1947?

9.Vad heter det murmeldjur som Bill Murrays meteorolog träffar på när han fastnar i tiden i en film från 1993?

10.Vem var förebild för romanfiguren Madame Bovary, enligt författaren?

11.Vad har Vera Backman i sin frukosttermos när hon går till jobbet i en roman av Elsie Johansson?
12. Vilken är den genom tiderna mest tråkiga romanhjälten?

BarnQuizz

1.Vad heter Malin på Saltkråkans pappa?
1 Melker
X Sven
2Kung Karl

2.I vilken bok om Harry Potter får Harry sin första kyss?
1 Harry Potter och de vises sten
X Harry Potter och halvblodsprinsen
2 Harry Potter och Fenixorden

3.Vem är Mållgan?
1 Drake i Bröderna Lejonhjärta
X Alfons Åbergs låtsaskompis
2 En tysk författare

4.Vem har skrivit sången ”Sudda bort din sura min?”
1 Timbuktu
X Alice Tegner
2 Martin Alm

5.Vem har skrivit bilderboken om den lille pojken Oscar som går vilse i öknen och blir vän med ett moln?
1 Theo
X Hoo
2 Leo

6.Vad heter den lilla rävdemonen som hjälper Kagome och Inu Yasha att jaga Naraku och Shikon-juvelen i en populär manga-serie?
1 Hippo
X Nippo
2 Shippo.

4 kommentarer:

ida sa...

vilken perfekt lockvara! ett glas kall saft! och vilken rolig tävling. om jag svarar på frågorna, kan ni inte buda över ett glas kall saft till Askim då?

K G biblioteksblogg sa...

Vi försöker, frågan är om det fortfarande kmmer att vara kallt när det anländer..

Anonym sa...

hur många fick saft?

Lava Showan sa...

Jag heter Anna Erickson från Stockholm - Sverige, jag är högskolelärare av yrke. Detta är en av mina lyckligaste dagar i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner tillbaka. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att få min ex pojkvän tillbaka efter två års separering han är hemma till mig. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp av honom genom att kontakta honom på: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
Dr.Oduduwa har också begåvade krafter för att lösa kärleksförhållandet som följer; .....
Love Magic spell för att upptäcka ny sann kärlek.
* Magic Spell älskar att gifta sig i tid och vara lycklig.,
* Love Spells, Win-Back Ex-älskare.
* Magi för framgång och marknadsföring.
* lycklig charm - BUSINESS STAR. Tillväxt i företagens ekonomi.
* avdelningar - SKYDDSHAK. Skydda dig mot kidnappningar och mördare.
* förbannelse upplösning, frihet från generation caurses.
* andlig rening. Frihet från mardröm. Frihet från "dålig dröm"
* fertilitetsmagi - Var gravid och föd ditt eget barn.
skicka meddelande för att få en omedelbar lösning på varje äktenskap / förhållande hjälp; (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)