tisdag 25 augusti 2009

Bevara ett kulturminne

Hösten är här och rutinerna börjar komma tillbaka. I fredags sändes första Spanarna i P1 efter sommaruppehållet. Jessika Gedin tog upp ett intressant fenomen; kulturadoption. Hon hade noterat en ny trend att adoptera en kulturangelägenhet, som ett kulturstöd i miniformat. På British Library kan man adoptera en bok ur samlingarna för att bevara bokens kulturminne. Jag började genast fundera på vilken bok jag skulle vilja bevara till eftervärlden. Oj vad svårt, utbudet är så enormt. En bok som är ovärderligt bra och som håller på att trasas sönder på biblioteken är Mamm- och pappsagor av Gunnel Linde. Sen kom jag att tänka på kassettböcker. Barndomsminnet när jag låg på golvet och lekte med barbapappafigurer i plast och lyssnade på sagor. ”När du hör… Pling …är det dags att vända blad.” Visst är det ett kulturminne värt att bevara? Eller vad skulle du vilja adopotera?

/Anna

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Fröken Ensam hemma gungar gungstol" är en bok av Gunnel Linde som jag gillade. Den lästes för mig men gick också som serie på barntv.
Karin

Anonym sa...

Fem myror är fler än fyra elefanter borde konserveras.

Anonym sa...

Margaret Atwoods böcker borde bevaras som kulturminnen.

Anonym sa...

"Vem ska trösta knyttet" borde bevaras för evigt

Anonym sa...

Skulle vilja adoptera En hondjävuls liv o lustar