fredag 14 augusti 2009

Rock on!



Göteborg präglas just nu av musikuppträdanden, världsartister är och har varit på besök och överallt på gator och torg kan du lyssna på musik live: U2, Madonna, Kulturkalaset och Way out West och mycket mer. Igår var jag och lyssnade på Hello Saferide och skulle även sett Bob Hund om jag orkat. Ikväll blir det Europe på Götaplatsen klockan 21.30. En utmärkt scen måste jag säga: äntligen används Göteborgs paradgata till något storslaget och vettigt!

Alla dessa uppträdanden väcker säkerligen artistdrömmar bland publiken om att själva få stå på en stor arena och spela för utsålt, turnera världen runt eller att helt enkelt bli världsmästare i GuitarHero. Själv ska jag nu på allvar (för kanske femte gången...) ta tag i mitt gitarrspelande. Ja jag kan faktiskt några ackord. Ska försöka köpa mig en alldeles egen elgitarr dessutom. Men hur ska man börja då (om man inte har en personlig lärare)? Låna en bok förstås! Det finns säkerligen en övningsbok som passar dig oavsett vilken genré du vill spela inom, vilket instrument du än vill lära dig eller om du helt enkelt vill utvecklas som sångare.
Här är några exempel på vad som finns att hämta:

Gitarrackordsbibeln [Musiktryck] : mer än 500 illustrerade ackord för rock, blues, soul, country, jazz och klassiskt av Phil Capone

Den definitiva sångboken : text och ackord till dina favoritlåtar från Notfabriken

Hits 80-tal [Musiktryck] från Notfabriken

100 lätta låtar - piano/keyboard. 2 utgivna av Eddie Andersson & Lars Axelsson

Bandhandboken: allt du vill veta om att spela i band av Mårten Sandén

Så vad väntar du på? Ge dig iväg till biblioteket och låna, damma av gitarren, inspireras av andra musiker och kanske, kanske är det du som står på Götaplatsens scen nästa Kulturkalas...

Se om någon av böckerna finns inne i Gotlib.


/AnnaJ

1 kommentar:

Anonym sa...

Inspirerande. Kanske plockar fram gitarren igen :)