torsdag 29 oktober 2009

Skräck


Denna vecka har vi skräcktema på Gamlestadens bibliotek med anledning av Halloweenhelgen. Kom och låna en bok som ger dig kalla kårar och gå sen en promenad vid mörkrets inbrott på närmaste kyrkogård för att få rätta känslan. Om du vågar...

Här kommer mina bästa tips på spännande ilande skräcklitteratur. För de allra minsta vill jag tipsa om två underbara bilderböcker av Jonna Björnstjerna: Sagan om den underbara familjen Kanin och monstret i skogen och Sagan om den underbara familjen Kanin och fru Skräck. Lillebror Kanin bor tillsammans med familjen i den trygga delen av Sagoskogen. Det finns dock en hemsk och skräckinjagande del där det finns ett stort rysligt monster. Trots otaliga varningar om att Lillebror inte får går dit hamnar han förstås ändå i den fasansfulla delen av skogen. I den andra boken är han på besök hos sin farmor när han stöter på fru Käck som snabbt förvandlas till fru Skräck. Underbara illustrationer där man hittar finurliga och skrämmande detaljer på varje uppslag ju mer man tittar.


Alla böcker av John Ajvide Lindqvist ger mig rysningar längs ryggraden. Låt den rätte komma in handlar inte bara om vampyrer utan först och främst om en mobbad liten pojkes vänskap med en flicka som råkar vara vampyr. Trots detta så är det skräckepisoderna som jag minns bäst. Det allra hemskaste hade de inte tagit med i filmen, så om du sett filmen men inte läst boken så föreslår jag att du gör det nu. Hanteringen av odöda gives me the creeps. Vad händer när de döda villl komma tillbaka och fortsätta "leva" med de levande? Och vad exakt händer med en kropp som legat i jord och föruttnat? Jag är glad att jag inte har några barn när jag läser denna skildring, för jag tror inte jag hade klarat av det. Väldigt stämningsfull historia.

I Nattvakt av Kit Whitfield förvandlas den största delen av mänskligheten till varulvar vid fullmåne, och de få som inte är varulvar måste se till att de som är det sköter sig och låser in sig. Det är ett hårt jobb och någon tacksamhet får de inte. Det är ickevarulvarna som är de utstötta och onormala. I boken får man följa en kvinna, en "nolla" som de kallas. När en kollega hittas mördad, troligen av en varulv/lykant får hon till uppgift att lösa brottet. De som arbetar med fallet attackeras en efter en och hon inser att hennes eget liv är i fara. En väldigt spännande och annorlunda bok som ger perspektiv på utanförskap. Denna bok ger mig inte lika starka bilder som de förra men känslan är likväl intensiv.

Mumien av Anne Rice är tydligen lite av en romantisk fånig histora a la Harlequinroman har jag förstått på senare år, eller är den det? Tål att läsas om. I alla fall så finns det riktigt läskiga skildringar av mumier i den. Boken utspelas i början av 1900-talet i England och Egypten. En ung kvinna upptäcker en mumie som inte är riktigt död. Ramses drack livets elixir och måste för evigt vandra på jorden. Efter sin älskarinna Cleopatras död låser han dock in sig i en grav men väcks alltså på nytt. Han är en väldigt stilig karl och tillsammans åker de till Egypten för att ta itu med hans förflutna. När även Cleopatra väcks till liv går det dock inte riktigt lika smidigt. Hon är utan skrupler och dödligt stark och lite mer mumielik. Läskigt tycker jag. Tycker du om historier om det gamla Egypten, faraoner, arkeologi och mumier så är detta något för dig.


Tycker du om vampyrer, goth och dylikt och inte har något emot att läsa på engelska så vill jag avsluta med att tipsa om allt av Poppy Z Brite. Teman som skräck, blod, sex, musik och okonventionella relationer i New Orleansmiljö: kan det bli mycket bättre? Kolla särskilt in Lost Souls, Drawing blood och Exquisite corpse (finns nu på svenska: Utsökta lik).

Läskig Halloween och Trevlig Allhelgona

/Anna J

Inga kommentarer: