tisdag 16 februari 2010

Fantasyserie som TV-serie - flipp eller flopp?

Hmm... Jag har läst fantasyserien Legend of the Seeker av Terry Goodkind och tycker att det är en väldigt fängslande fantasyserie. Visst skulle serien ha kunnat avslutas betydligt tidigare än vad den gjorde, blir lite kaka på kaka och upprepningar de sista böckerna, men ändå väldigt bra fantasy. Så gissa om jag blev glad när jag hörde att den skulle göras om till TV-serie (det finns ju inte alltför mycket fantasyserier på TV liksom).

Efter första två avsnitten så var jag.. lite besviken, men tänkte ändå att det kunde ta sig. Storyn är ju så klart inte helt bra överförd, karaktärerna tenderar att bli platta och skådisarna ser inte ut som man tänkt osv. Men så brukar det vara när något ska överföras från bok till TV. Oftast brukar TV-serier ta sig efter några säsonger. Så jag såg ändå fram mot tredje avsnittet som visades i fredags på TV 6.

Men vad nu? Nu fruktar jag att serien knappt ens kommer att handla om det som händer i böckerna. B och B och återigen B, och inte på ett bra sätt. Kommer det att bli fåniga sidouppdrag i varje avsnitt a la Hercules? Åh nej! Och kommer jag att ta mitt förnuft till fånga och sluta kolla när tid är? Spänningen stiger. Den kan ju faktiskt bli bättre...

Kolla in trailern eller TV- serien på fredagar klockan 20.00 på TV 6. Kolla ännu hellre in serien i bokform.



Ja nu blev jag förstås kluven igen, trailern är så himla bra... Vad är era erfarenheter av denna serie?

/AnnaJ

2 kommentarer:

Fantasyflickan sa...

Hej! Att serien känns lite Hercules-aktig är väl kanske egentligen inte så förvånande. Den är ju skapad av Sam Raimi, som gjorde både Hercules och Xena. jag har hört av vänner som sett fler avsnitt av serien att den är ungefär likadan längre fram.

Jag har själv inte läst böckerna så där kan jag tyvärr inte jämföra. men generellt sett tycker jag man måste ge en serie några fler avsnitt innan man fäller domen. Se bara på Dollhouse, som efter en trög start tog sig i mitten av första säsongen. (Sen la de ner den efter den andra, men det är ju en annan historia...)

AnnaJ sa...

Hej! Ja som sagt, det brukar ju ta ett tag innan serier blir riktigt bra. Ska ge den några avsnitt till. Jag tror att jag hade väntat mig att serien skulle följa böckerna lite mer troget. Är ändå spänd på hur den utvecklar sig. (åh nej har de lagt ned Dollhouse? Typiskt!)