lördag 20 februari 2010

Fin läsning i det vita vädret

En dag som denna passar väl särskilt bra för läsning - inomhus eller kanske på en spårvagn - stillastående eller rullande. Själv har jag just läst Per Nilssons och Katarina Kieris I det här trädet. Förväntningarna på ett samarbete mellan två så skickliga författare blir ju rätt höga och det känns som om risken för besvikelse är stor. Men jag måste säga att jag är imponerad. Berättelsen som handlar om Siri och Jakob. Siri är en tilltufsad tjej, vars pappa är alkoholist, och hon har svårt med tillit till andra människor. Jakob är en kille som bär på en traumatisk upplevelse som rör hans storebror. Det är två berättelser som succesivt vävs samman. I vissa partier kan jag tycka att de sammanfogande stråken är lite för övertydliga och på vissa ställen kanske man hade kunnat klippa bort några metafilosofiska utsvävningar om berättande. Men slutet är finstämt. En berättelse om känsliga människor med stort känsloregister, känsligt skildrade.
/malin

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som en bra bok.
Måste jag läsa