måndag 22 mars 2010

The Magicians

Lev Grossman är en amerikansk författare som tidigare har skrivit den bästsäljande boken Codex. När jag läste om The Magicians var det enda jag behövde för att snabbt reservera den jämförelsen med Harry Potter-böckerna, dock en mörk och mer vuxen Harry Potter. Nu har jag äntligen läst ut den. Jag säger äntligen för det tog ett tag att komma in i den helt och fullt. Det var inte förrän de sista 160 sidorna som jag verkligen sträckläste den. Men tro inte att detta är ett dåligt betyg, för det är en bra bok. Men när man går in i en läsning och förväntar sig en mörk Harry Potter så är förväntningarna skyhöga.
Så till handlingen: Quentin är en supersmart, superuttråkad och smått deppig tonåring i Brooklyn. Hans enda nöje är egentligen att läsa hans barndoms böcker om den magiska världen Fillory och drömma sig bort. Så plötsligt blir hans högsta önskan verklighet, magi finns på riktigt och han kommer in på en exklusiv skola för magiker där han få lära sig att använda magi. Där träffar han kompisar, hamnar i slagsmål, super och har sex. Men han är fortfarande inte lycklig. Han lär sig att magi har sina svarta sidor och att den magiska världen inte är så sockersöt som han hade hoppats. Efter examen väntar livet som magiker ute i den "riktiga" världen. Så stöter Quentin och hans vänner på en underbar upptäckt som ska komma att ändra allt. Men Quentins största dröm visar sig vara fylld av mardrömmar...

Mörk nutidsfantasy för vuxna som kan jämföras med både Harry Potter och Den hemliga historien. Startsträckan må ha varit lite lång, men i slutet bands alla lösa trådar samman och den visade sig vara en smart, gripande och rolig bok. Jag vill ha mer! Läs den!

Se om boken finns inne i Gotlib.
/AnnaJ

Inga kommentarer: