måndag 26 april 2010

Flickan med glasfötter

Detta är en sällsam debuthistoria skriven av Ali Shaw, född 1982. Inledningsvis var det det otroligt vackra omslaget som lockade mig att plocka upp boken (jag lockas väldigt ofta av bokomslag) och tur var väl det. Boken utspelar sig på den fiktiva ögruppen St. Hauda's Land. Snön ligger kall i skärgården och i landskapet kan man ha oturen att stöta på det kreatur som genom sin blick förvandlar allt den ser på till vitaste vitt. Om man är riktigt uppmärksam kan man få syn på sällsamma flygande varelser i luften som liknar kor. I detta landskap finns den unge mannen Midas Crook. En särling med stort bagage som betraktar världen genom sin kamerlins. Så möter han den underliga Ida MacLaird. Den en gång så levnadsglade flickan som sakta håller på att förvandlas till glas...


En vacker och udda kärlekshistoria växer fram. Den är sorglig och oundviklig och frågan är om Ida kommer att kunna nå fram till den inåtvände Midas och om de kommer att finna någon bot på Idas tillstånd. När jag läser denna historia så känner jag kylan bita i kinderna, jag ser framför mig detta säregna ölandskap, jag känner tiden rinna ur händerna och jag vill förtvivlat gärna hitta ett bot på glastillståndet. Jag köper hela historien rakt av så att säga. Vacker, magisk, underlig och välskriven.

Se om den finns inne i Gotlib.
/AnnaJ

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter verkligen bra - och vackert! En Midas fast mer som en Mårra...Tack för tipset (läggs till sommarhögen)

Susanne