onsdag 12 maj 2010

Sci-fi/fantasy i serieformat

När jag var liten (ja och jag är än idag barnsligt förtjust i dom) var jag besatt av tecknade serier så som Starzinger, Cobra, Rai grottpojken och Silver Fang. Åh så jäkla bra! Dramatiken, humorn, spänningen! Och musiken! Nu har jag läst en seriebok som jag får mig att tänka på dessa animéklassiker; Mara från Ulthar av Karl Johnsson. Jag tror den skulle göra sig väldigt bra som animé. Stilmässigt påminner den väldigt mycket om ovanstående nämnda serier. Men, den är väldigt bra i detta format också. Alltså teckningarna tycker jag nog inte är världssnygga, men det gör inget för berättelsen förs fram så skickligt ändå. Och vilken känsla som förmedlas. Stämningar och ansiktsuttrycken är skickligt illustrerade. Det är spännande och coolt. Så vad handlar denna serie om då? Jo Mara bor på Ulthar tillsammans med sina föräldrar. Till Ulthar kommer de svarta galärerna med otäckingar från rymden och handlar med människoslavar. Maras älskade pappa är är en av dom som säljer slavar till galärerna. Så blir han själv bortförd. Mara är förkrossad. Hennes enda tröst ligger i katten Nardos. Mara blir själv mer och mer lik en katt. Så följer hon med kattsläktet till månen där hon upptäcker att slavarna har förts. De blir föda åt stora läbbiga odjur eller tvingas arbeta i gruvorna. Nu måste Mara försöka hitta sin far på detta farliga ställe och rädda honom.

Mara är stark, cool och modig. Berättelsen är som sagt spännande. Enda invändningen kanske är att det är ganska typiskt att Maras far är så jäkla stor och macho, men det uppvägs av att Mara också är det. Och Maras far är inte enbart god eftersom han själv varit slavhandlare. Sen är tydligen en viktig referens i sammanhanget Lovecraft och hans Cthulhuvärld. Tydligen är igenkänningsfaktorn hög. Men den liknelsen kan jag inte dra eftersom jag (ack och ve vad jag får skämmas nu!) aldrig har läst Lovecraft...


Nåväl, läs Mara från Ulthar nu!


/AnnaJ

Inga kommentarer: