onsdag 2 juni 2010

Francys evangelium


Francys evangelium är en spänningsroman om en gangsterdrottning av Amanda Lind, som är en pseudonym för Johanna Nilsson. Uppslaget kan förefalla lysande med en hustru, mor och maffiaboss som både ammar och slår ihjäl. Det är välskrivet i så motto att författaren har en briljant språkbehandling.
Boken börjar lovande i hårdkokt actionstil men det blir alltmer skruvat och osannolikt ju längre handlingen fortskrider. Amanda Lind är visserligen väldigt inspirerad av Sopranos, men tyvärr är skildringen av den undre världen inte alls trovärdig vare sig när det gäller kriminellas handlingar, psykologi eller moral.
Än värre är den förlegade könsrollssynen. Sensmoralen verkar vara att uppträder en kvinna som en man så blir hon själv bara olycklig. Detsamma gäller givetvis alla i hennes omgivning med, och en man som tar ansvar för sina barn blir föraktad av alla, i synnerhet av sin fru. Riktigt unket blir det när huvudpersonen blir kidnappad och våldtagen. Hon blir smått förälskad i våldtäktsmannen (!). När hon sedan får chansen att fly så ser hon först till att få lite sex med honom igen.
Slutet är inte mycket bättre. Jag ska inte förstöra spänningen genom att avslöja det,men det känns mycket konstruerat, om jag ska uttrycka mig milt.

/leif

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch!Jag tror jag hoppar över den.