onsdag 2 juni 2010

Louise Bourgeois (25/12-1911 – 31/5-2010)



Denna fantastiska skulptör slog igenom sent i livet, vid 70 års ålder, och dog i måndags 98 år gammal. Men vilket arv hon lämnar efter sig. Jag skriver relativt ofta här på bloggen om människor som har gått ur tiden , men det är för att det känns som att så många fantastiska människor har gått bort på senare år, och för att det är sorgligt och drabbande när stora konstnärssjälar inte längre finns bland oss. Så är det med Louise Bourgeois. Hon föddes i Paris 1911 men efter ett giftermål 1938 med en amerikansk konsthistoriker bosatte hon sig i New York. 1982 fick hon sitt stora genombrott när Museum of Modern Art i New York gjorde en utställning om hela hennes konstnärskap. Kanske känner ni igen hennes mest välkända verk, jättespindeln Maman. Det är en oerhört fascinerande skulptur i brons, stål och marmor. 2003 såg jag en utställning på Louisiana i Danmark. Det var en otroligt häftig och vacker utställning, en av de mest minnesvärda jag upplevt. Såhär säger Louise själv om sitt arbete:

”Minna arbeten har alltid varit registreringar av mina känslor. Det är inte ett koncept jag är ute efter, utan en känsla som jag vill behålla eller göra mig av med. Alla mina skulpturer förmedlar sårbarhet och ömtålighet. Sexualitet är ett tema som är sammanbundet med dessa två levnadstillstånd.”

Hon var så cool! Hon var en av vår tids främsta skulptörer. Här är en trailer för dokumentären Louise Bourgeois: The Spider, The Mistress and The Tangerine från 2008:





Låna en biografi och läs om henne här.

/AnnaJ

1 kommentar:

Anonym sa...

Bourgeois är även en av mina favoriter i konstvärlden! Må hon R.I.P.