tisdag 6 juli 2010

Flesh eating Zombies! Jippie!

När man (läs jag) går omkring själv på biblioteket och funderar på var bästa stället är att ta skydd när zombiesarna kommer ... ja då kanske man (jag) har fått lite väl mycket zombies till livs. När man dessutom blir riktigt bekymrad över att det inte finns någon flyktväg ut från det där bombsäkra gömstället och en förmodligen skulle svälta ihjäl där (eller dumdristigt nog försöka bana sig väg förbi zombiesarna), ja då kanske det är dags att gå till psykologen? Nej jag väljer att istället se det som att jag minsann kommer att överleva zombieapolalypsen, väl förberedd som jag är.

Nåväl, tillbaka till... verkligheten. Jag har läst en ungdomsbok som utspelar sig efter zombieapokalypsen; The forest of hands & teeth av Carrie Ryan (titeln ger mig välbehagsrysningar). Mary är en ung tjej som bor i byn, omgiven av The forest of hands & teeth som kryllar av zombies vars enda vilja är att äta människokött och ta sig in i byn. Byn är skyddad av höga stängsel som vaktas av the Guardians. Dessa beskyddare, och hela byn egentligen, styrs av The Sisterhood. Systerskapet är som en slags religiös sekt som kontrollerar allt och alla. Fortlevnaden i byn är väldigt viktig och vem man gifter sig med och att man fortplantar sig blir därmed väldigt centralt. Mary längtar bort, till havet som hon hört berättas om. Om havet finns måste det säkerligen också finnas platser som är fria från zombies. Och är inte Systerskapet lite skumt? Vad försöker de dölja egentligen. När Marys mamma blir biten och förvandlas till en zombie och Mary tvingas ansluta sig till Systerskapet. Hela tiden slits hon mellan två bröder och plikten, den relativa tryggheten i byn och det okända utanför skogen. Ja ni förstår ju hur sjukt spännande det är. Jag kunde inte slita mig. En bok i min smak. Visst är det drygt med fokusen på kärleken med stort K och äktenskapet, men Mary går ändå sin egen väg, och även om man inte får svar på alla sina konspirationsfrågor så kan jag glädja er med att detta är början på en serie! Del två heter The dead-tossed waves men finns tyvärr inte att låna ännu). Så nu har man något att se fram mot.

Låna boken här.

/AnnaJ

Inga kommentarer: