torsdag 29 juli 2010

Om (extrem) löpning, om Haruki Murakami


Jag vet inte om man ska läsa den här boken för att få reda på var ekorren bor, men det finns en hel del tankar om och kring människor och natur i författaren Haruki Murakamis bok, med den långa titeln; Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Det som lockade mig var faktiskt titeln. Här är en som vet vad han talar om, tänkte jag. Och det är det ingen tvekan om.

Boken är skriven under några års tid och för (den inbitne) löparen kan det vara roligt att ta del av en annan (avancerad) motionslöpares motivation och målmedvetenhet.

Murakami springer långlopp och tränar i alla fall cirka tio kilometer dagligen. För den svenske motionslöparen, som jag tror hellre väljer ett motionsspår ute i skogsterräng än stads- och landsvägsmiljö, kan likheterna nog vara större än skillnaderna. Man kan känna igen sig. Jag tror också att egentligen vem som helst kan läsa den här boken med behållning.

CalleL

Inga kommentarer: