torsdag 1 juli 2010

Sara Stridsberg



Sara Stridsbergs (född 1972,) författarskap har jag alltid haft ett gott öga till. Hon är liksom cool på ett sådant sätt som jag ser upp till. Smart och skarp och talangfull. Ändå hade jag tills helt nyligen bara läst hennes bok Drömfakulteten om Valeri Solanas, ni vet hon som skrev SCUM-manifestet och sköt Andy Warhol. Gillar mycket. Denna fick hon Nordiska Rådets Litteraturpris för 2007.

Hennes bok Happy Sally om Sally Bauer, den första skandinav som korsade engelska kanalen, läste jag ut igår. Den har jag kollat in länge men det har liksom inte blivit av. Men nu så! Den är drömsk, liknande Drömfakulteten. Lite för drömsk för att läsa den på fem-minuters spårvagnsresor till och från jobbet. Jag får inget riktigt grepp om historien, eftersom det är flera parallella som berättas av olika personer, i dagboksform, i brevform och personligt tilltal. Det är nog inga problem om man kan koncentrera sig lite mer. Hur som helst så gjorde det inte så mycket. Jag tycker om den ändå, trots att jag är lite förvirrad. Mest gillar jag historien om Sally och hennes kärlek till Marguerite. Så dessa två vill jag rekommendera till sommarläsning! Men Darling river, hennes senaste som har en slags utgångspunkt i Nabokovs Lolita känner jag ett visst motstånd mot. Jag får för mig att den är för... brutalt verklighetstrogen. Obehaglig? Ingen tvekan om att den är bra, men jag vet inte om jag vill utsätta mig för den. Men jag kanske har fel? Vad tycker ni?

Kolla in i Gotlib.
/AnnaJ

Inga kommentarer: