måndag 18 oktober 2010

Årets Augustprisnomineringar

Årets svenska skönlitterära bok:
Spill. En damroman av Sigrid Combüchen
Ränderna av Magnus Florin
Livdikt av Johan Jönson
Darling River av Sara Stridsberg
Kioskvridning 140 grader - En wästern av Peter Törnqvist
Ingersonetterna av Magnus William-Olsson

Årets svenska fackbok:
Vargen - den jagade jägaren av Henrik Ekman
Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman
Mask - litteraturen som gömställe av Kristoffer Leandoer
Cocaina. En bok om dom som gör det av Magnus Linton
Maria Eleonora. Drottningen som sa nej av Moa Matthis
Resa i Sharialand. Ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien av Tina Thunander

Årets svenska barn- och ungdomsbok:
Syltmackor och oturslivet av Anna Ehring
Jag finns av Maja-Maria Henriksson
Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld
Jag tycker inte om vatten av Eva Lindström
Det händer nu av Sofia Nordin
Tänk om... av Lena Sjöberg

Spännande detta.. Tror inte jag läst en enda av dessa men flera står på min mentala "att läsa-lista": Den röda grevinnan, Spill. En damroman, Maria Eleonora. Drottningen som sa nej och Darling River av Sara Stridsberg..

/AnnaJ

Inga kommentarer: