tisdag 19 oktober 2010

Självkänsla - enkelt eller helt komplicerat?

Hur hantera låg självkänsla? Detta är ett problem som väl drabbar var och varannan människa, i synnerhet tonårsmänniskan. Jag har just läst två böcker på detta tema, dels Isabella ”Blondinbella” Löwengrips Egoboost: Blondinbellas överlevnadsguide för unga tjejer och Johanna Thydells Ursäkta att man vill bli lite älskad.


Blondinbellas bok överraskade mig faktiskt åt det positiva hållet, full av fördomar som jag är mot böcker med flashiga författarporträtt på framsidan. Hon skriver om omänskliga krav på framförallt tjejer, om ätstörningar och komplex. Boken är självutlämnande. Jag tror säkert att denna läsning kan gå hem hos många tonåringar. Här ges många tips och råd. Man förstår att hon är en driven person. Kruxet är, som jag ser det, att lösningarna som ges är snabba lösningar som ger enkla svar på svåra frågor, i samma stil som ges i många veckotidningar och tv-program. Snabba lösningar för dåligt självförtroende är en lysande affär och Löwengrip har näsa för ekonomi helt klart.


I läsning på temat lågt självförtroende föredrar jag personligen skönlitteratur, och i synnerhet skönlitteratur i klass med Johanna Thydells suveräna Ursäkta att man vill bli lite älskad. Den handlar om Nora, som kallar sig en alldeles vanlig tjej, och hennes liv. Hon är vän med klassens populäraste tjej, strålglansen smittar men den ger också endel bekymmer. Men det framgår ju tydligt att Nora är en tjej med underbar fantasi och hög tankeverksamhet – man får följa hennes tankebanor som virvlar hit och dit. Låg självkänsla, ja, men det är bara en liten del i en fantastisk berättelse om komplicerade relationer, kärlek – ja, så komplicerat som livet kan vara. Thydell skriver med ett direkt tilltal och ett språk som är fantastiskt. Årets bok, läs och njut!

/malin

Inga kommentarer: