onsdag 24 november 2010

Det händer nu

Sofia Nordins Det händer nu nominerades till Augustpriset i år och hon nominerades även 2009 för prisade Natthimmel. Det händer nu är en fin och rak berättelse om populära tonårstjejen Stella, som är hemligt tokkär i sin bästa kompis Sigrid. Hon är så kär så kär så hon nästan spricker och vill skrika ut sin kärlek. Men samtidigt skulle det ju vara katastrof om någon någonsin fick veta, allra värst om Sigrid skulle förstå hur det ligger till. Eller skulle det vara det värsta? Stella brottas med malande tankar om "tänk om..?".

Allting skildras utifrån Stellas tankar och känslor. Jag är alltid positivt inställd till berättelser om icke-normativ kärlek och så även denna gång. Speciellt när det riktar sig till ungdomar eftersom det är så svårt att som tonåring veta var man står och det sociala trycket och samspelet är extra viktigt. Sen är jag lite ovan vid att läsa ungdomsböcker. Jag gillar inifrån-perspektivet men när Stella brevväxlar med en äldre lesbisk dam är ordvalen lite... jobbiga att följa. Typ, ba, säkert osv. Det liksom skär i mig lite, jag är sannerligen ingen språkpolis men att läsa det och att höra det är olika saker. Berättelsen är snabb och lättläst och går kanske inte på djupet riktigt. Vissa komplikationer och händelser sveps snabbt förbi vilket är lite synd. Vad jag menar när jag då säger att jag inte är så van vid att läsa ungdomsböcker är att det kanske fungerar jättebra för en viss ålder. Som mer van läsare kanske man har andra krav, jag vet inte? Är det så? För boken är inte dåligt skriven, tvärtom. Det kanske mer är formen, uppbyggnaden. Asch nu babblar jag på: som ungdomsbok tror jag att den är utmärkt!

Läs den eller rekommendera den för närmaste ungdom. Låna här.
/AnnaJ

Inga kommentarer: