onsdag 22 december 2010

fluffigt


Jag hade tänkt skriva om Jeanette Wintersons Solstriden, del två i sf/fantasyserien för ungdomar (egentligen snarare för mellanåldern skulle jag säga). Men jag har inte läst del ett i serien och det behöver man göra för att hänga med ordentligt i handlingen. Och sedan förstår jag att det är många litterära referenser till Wintersons tidigare skönlitterära produktion. Och jag behöver läsa in mig även där för att kunna göra böckerna rättvisa. Jag håller på med det just nu så jag får återkomma – kanske. Om Solstriden kan jag bara kort säga: inspirerande bok med många - kanske lite för många (för mig?) - trådar att fånga upp. För övrigt kan jag säga att jag är inne i en period där jag helst läser ungdomsfantasy och äter skumtomtar. Det liknar ett missbruk. Lite fluffig verklighetsflykt passar bra som bedövningsmedel mot julstress kan jag tipsa om. Mattias Johnsons andra del i serien om Agata Wäderby och hamnskiftarna, Speglarnas herre har jag just avslutat. Liksom den första delen lämnade mig denna del an aning besviken för intrigen är väldigt spännande med Agata och hennes vänner som ska rädda sin tillfångatagna vän undan trollen och öva upp sina förmågor som hamnskiftare (personer som kan byta mänsklig skepnad mot djurskepnad). Boken är ganska pratig men stämningen förtätas fint. Slutet är dock lite för enkelt i mitt tycke. Synd. Jag kommer att läsa del tre med nya förhoppningar för det är ändå en bra berättelse.

Önskar en fluffig jul.
/malin

2 kommentarer:

Ziouzu sa...

etan är bättre än tvåan. den borde du absolut läsa.

K G biblioteksblogg sa...

Tack för tipset. Då har jag härliga stunder framför mig.
/malin