tisdag 21 december 2010

Julkalender lucka 21

Vi är väldigt glada över att presentera ett inlägg från vår praktikant, och "soon to be" bibliotekarie, Elin Olson:



Det finns ett konstigt felslut när det gäller Alliansens politik i synnerhet och även Socialdemokraterna faller inte helt sällan in i det om än till något mindre grad.

Å ena sidan så uttrycks ungefär "vi har tyvärr inte råd att satsa på biblioteken just nu", detta kan även gälla, förskola, skola, kollektivtrafiken eller vad som helst som är helt eller delvis offentligt finansierat. Å andra sidan så säger man "vi måste sänka skatten (eller i alla fall inte höja den) och det finns utrymme för det i vår budget". Och jag står där helt förundrad (och frustrerad) över den totala nonchalansen kring kopplingen däremellan. Som om det inte är just till dem offentliga verksamheterna som skatten går.

Om vi vill ha ett samhälle med välfungerande offentlig sektor så behöver vi betala skatt som finansierar detta och vissa saker går inte att effektivisera. Det är ett faktum. Det går till exempel inte att effektivisera referenssamtalen på ett bibliotek, det är inte rimligt och inte vettigt. Sen vill jag återknyta till det som togs upp i ett tidigare inlägg och det är lästiden. Som, vad jag har förstått, de flesta bibliotekarier inte har överhuvudtaget. Samma sak gäller där, det går inte att effektivisera läsandet. Jag kan inte ha fem böcker framför mig och läsa alla samtidigt. Och det är inte rimligt att bibliotekarier ska förväntas använda sin lediga tid till att läsa in sig på böcker för att kunna göra sitt arbete bra.

Just nu skriver jag en uppsats om tillgänglighetsarbetet på biblioteken i landet, med fokus på den fysiska tillgängligheten och den bild som börjar framträda blir ganska tydlig. Att det som står i vägen för att göra biblioteken tillgängliga till stor del handlar om brist på resurser av olika slag. Det kan handla om att ha råd att bygga om, eller flytta till en ny och större lokal, men det kan också handla om bristande resurser i form av personal som har möjlighet att gå kurser och få mer insikt kring vad och varför saker behöver förändras. Det behövs även personer som håller i dessa kurser. Det tar tid att bygga om, eller flytta på ett bibliotek. Till det krävs det personalresurser, vare sig det handlar om bibliotekarier eller andra som hyrs in för att göra vissa delar av arbetet som inte bibliotekarier har kompetens för att göra.

Jag vill ha ett samhälle där alla kan ta del av kulturen på till exempel bibliotek och jag vill ha ett samhälle med välfungerande och bra kulturpolitik. Jag vill inte att enbart den kultur som folk betalar för ska få utrymme. Och det beror inte minst på att de ekonomiska resurserna inte är jämt fördelade mellan olika grupper i samhället. Det blir alltså odemokratiskt att låta varje enskild persons plånbok styra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra!

(..men det finns väl inte bara ETT felslut..)

,Mats