torsdag 26 maj 2011

Eldbärare

Detta är andra boken (av planerade fyra) i den spännande fantasyserien Berättelsen om blodet av Anders Björkelid. Del 1, Ondvinter, har Malin skrivit om här. Eldbärare tar vid där Ondvinter slutar. Tvillingarna Wulf och Sunia har fortfarande mycket att lära om Blodets hemligheter, och tvingas in i olika roller enligt Traditionen, roller som de inte alls trivs med. Enligt Traditionen ska män syssla med sitt och kvinnor med sitt, en separation som tvillingarna är ovana vid. Hotet från Kylan är överhängande liksom ett krig. Men få vill tro att Kylan återvänt och det faller på Sunia och Wulf att försöka varna om hotet. Deras färd tar dem till en avlägsen stad där inget är vad det verkar vara.


I denna del är det främst Wulfs perspektiv som dominerar, i Ondvinter var det lite speciellt med vi-perspektivet, som dock går över i Sunias. Det jag gillar med denna fantasyserie är att det är en välskriven, svensk, klassisk fantasyserie, fast med otraditionella könsroller. Ondvinter var dock snäppet bättre, jag tror att det har att göra med att historien i Eldbärare tappar fart. När tvillingarna vistas i staden Funisburg finner de sig helt plötsligt i en låst position som innebär mycket väntan för karaktärernas del. Denna väntan påverkar även berättelsen som blir lite händelsefattig. Sen tycker jag att Sunia som karaktär är mer spännande än Wulf, vilket kan förklara att jag gillar Ondvinter mer. Denna bok känns mer som en parantes, en transportsträcka. Jag hoppas och tror att nästa del blir mer spännande.


Låna Eldbärare här.

/AnnaJ

Inga kommentarer: