måndag 26 september 2011

Om att vända tillbaka och vara förändrad


Jag har precis läst Välkommen hem av Johanna Lindbäck. Boken handlar om Sara som kommit hem till Luleå efter att hon haft ett gymnasieår i London. Hemma finns den f.d. killen Mattias som det tog slut med precis innan hon åkte iväg. Mattias som tillsammans med sin tvillingsyster Bella alltid varit en viktig del av Saras liv.

Det här är en utvecklingsroman där magin ligger i att få ihop en roman av det inre livet med det yttre skedet. Men det blir aldrig komplicerat utan är vardagsnära och trovärdigt.

Linbäcks skicklighet visar sig exempelvis i när hon bygger känsliga skildringar mellan Mattias och Sara, som inte riktigt vet hur de skall förhålla sig till varandra och har ofrivlligt koll på den andre om de råkar befinna sig i samma rum.

Välkommen hem är en verklighetsnära kärleksbok i bra kontrast till allt överdrivet himlastormande som tonåringar tvingas förhålla sig till. Även om man förstår ganska tidigt att hon kommer att bli kär i den där killen som hon bråkar med tvättstugan så är det inte övertydligt.Jag tycker att det är en välskriven bok, en modern utvecklingsroman som borde passa många i åldern 16-19 år. Det enda som jag ställer mig frågande till är Saras ålder. Hon är 17 år men verkar mer som en 19 åring. Fast det är möjligt att Johanna Lindbäck har större koll på tonåringar än mig, hon jobbar ju trots allt som gymnasielärare.
Boken finns att låna här.
/Karin

Inga kommentarer: