måndag 24 oktober 2011

Du hör inte hit Beiron

Jag älskar att vara på bokmässan och lyssna på seminarier. Men att vara på golvet bland alla försäljande förlag är inte min melodi. Intrycken blir så många att jag vanligtvis inte kan urskilja något speciellt förutom en eller annan kändis som springer förbi mig eller orsakar folkhopar som är svåra att ta sig igenom. Dessa kändisar som är på plats för att manifestera att de hör dit, men vars visor man hört gång efter annan, är inget för mig, jag vill försöka hitta något nytt.

Därför blev jag så glad när jag stötte på Beiron. Han är en byracka från skogen som finns i en bilderbok som heter Du hör inte hit Beiron av grafikern Anna Härmälä .

Om jag skulle hitta på ett släktträd över olika bilderboksillustratörer så skulle Anna Härmälä tillhöra samma släkt som Eva Lindström, Emma Virke, Per Jose´Karlén, Lisen och Emma Adbåge. Det är charmerande humoristiskt där bristen på perfektion står i centrum. Illustrationerna innehåller också många överraskande och skojiga detaljer.

Man kan säga att bristen på perfektion är ett av flera teman i berättelsen, som handlar om byrackan Beiron som ger sig iväg för att vara med på en hundutställning bland perfekta rashundar. Han klär ut sig till olika raser, men blir alltid påkommen och förnedrad i slutet på tävlingarna när förklädnaden avslöjas. Tills nakenhundstävlingen som han vinner. Efter att han vunnit så får han dåligt samvete och bekänner från vinnarpodiet att han lurats. Sedan beger han sig hem där vännerna väntar och utnämner honom till skogens modigaste hund. Det är en suverän berättelse som har mycket gemensamt med den typiska klassresan som den beskrivs i många romaner. Men istället för att stanna kvar och känna sig fel återvänder Beiron hem och blir hyllad som hjälte, precis som den förlorade sonen.

Jag kan tänka mig att Beiron kan vara en bra kompis att ha med sig genom livet om man läst boken som barn. Trots ett tungt tema är det ingen svår bok. Det är lite text, som sagt roligt och berättelsen passar från 3 år men ger mig som vuxen läsare mängder av associationer.Jag hoppas på fler böcker av Anna Härmälä. Boken finns att låna här
/Karin

Inga kommentarer: