tisdag 29 november 2011

Tårtan, 70-talet och jag

Tårtan är ett barnprogram från 70-talet som med åren har blivit ett kultprogram. När det sändes var det lika älskat som hatat. Jag minns att jag tittade på det men tycket nog inte så värst om det. Svartvitt var trist även om jag fnissade åt prutthumorn. Men det fanns ju inga kanaler att zappa mellan! Idag tillhör jag de som blir lite nostalgiska och det var kul att läsa första delen i boken där Johan De Geer reflekterar och berättar om inspelningarna och världshändelser runt omkring. Mittenpartiet består av foton från inspelningarna, vilket också var kul att se. Sista delen av boken består av tv-seriens dialog. Den skulle jag lika gärna kunna vara utan men jag förstår att de inbitna Tårtanfansen kommer uppskatta det om de inte redan kan hela dialogen. Texten till signaturmelodin finns såklart också med och den är fin att sjunga på.

Socker, grädde, nötter och mandelflan. Och så sist, men
inte minst, en liten ros av marsipan. Smörkräm, krikon,
snabbkräm och gott gelé. Frasses deg och en flaska saft -
och så en liten klick med sylt.



Låna Tårtan, 70-talet och jag HÄR.
/Anna

Inga kommentarer: