måndag 9 januari 2012

Tänk om det där är jag

Johanna Lindbäck från Luleå är lärare, författare och bloggare på bokhora.se. Jag har länge varit sugen på att läsa hennes ungdomsromaner. Kanske har det att göra med att hennes böcker utspelar sig i Norrland och jag känner mig hemma i den miljön, kanske beror det på det vardagliga temat. Tänk om det där är jag kom ut 2009 och handlar om Agnes som ska börja 2:a året på gymnasiet. Agnes och hela familjen har precis flyttat från Stockholm till Umeå. Det här ska bli en nystart, ingenting ska bli som förra året då hon var så utanför. Agnes har en plan, hon ska vara så normal som möjligt, inte vara fel eller jobbig, nu ska hon göra allting rätt. Men det är ju bara så förbaskat svårt att veta vad som är normalt, hur ska man bete sig för att klasskamraterna inte ska tycka att man är konstig och tråkig egentligen? Adam, killen i grannhuset, hjälper henne ganska snabbt till rätta i nya skolan och hon får en umgängeskrets där. Men vad tycker de egentligen om henne, ja de måste ju veta att hela hon bara är en lögn?

Det här är en välskriven bok med hög igenkänningsfaktor, precis så där kan det ju vara som tonåring. Man försöker börja om, funderar på om man är tråkig, vad betyder den där blicken osv osv. Karaktärerna känns så äkta och jag tycker även att Lindbäck fångar stämningen i Umeå väldigt bra. Det är en mysig bok med kärlek och vänskap och tonårsångest. Ibland vill bara man ruska om Agnes och få henne att fatta att hon är bra och att hon ska skärpa sig, men den där osäkerheten och hennes identitetsskapande är nog ganska typisk.

En fin bok helt enkelt.

Låna Tänk om det där är jag här.

/AnnaJ

Inga kommentarer: