fredag 3 februari 2012

Pitt och Zäta

Världskrig Z: en muntlig historik över zombiekriget är en ovanlig och välskriven bok av Max Brooks (ja, det är Mel Brooks son). Max Brooks debuterade med utmärkta The zombie survival guide 2003. Att jag inte äger denna bok är ju skandal minst sagt. Men jag försöker att inte bli alltför fanatisk när det gäller zombies. Nåväl, Världskrig Z (Z som i Zombie) har fått mig att ligga sömnlös, inte för att den är läskig, utan för att jag blir bekymrad. Jag borde bli självförsörjande, lära mig självförsvar, upprätta ett fort! Hur ska jag annars klara mig i Zombiekriget? Brooks har självklart använt sig av den väl underbyggda The zombie survival guide i arbetet med denna bok samt blivit inspirerad av vittnesmål från Andra Världskriget. Boken tar avstamp i dokumentära berättelser från Världskrig Z. Det har gått några år sedan utbrottet och huvudpersonen har sammanställt överlevarnas berättelser, militärer, doktorer, profitörer och datanördar med en övervikt på politiska och militära nyckelpersoner. Vi får följa förloppet, från hur utbrottet startade i någon bergsby någonstans i Kina, den stora paniken när katastrofen var ett faktum till hur mänskligheten förklarar krig mot "Zätaskallarna" och bit för bit återerövrar territorium. Det som är så bra med denna bok är hur realistiskt allting blir just för att han har tänkt på alla aspekter på ett politiskt, personligt, ekonomiskt och inte minst psykologiskt plan. Sakliga redogörelser för survival of the fittest, felriktade militära strategier, hur vissa människor blir knäppa och tror att de är zombies till sympatiska berättelser om hundar som används som zombiespårare. Eftersom läsaren leds genom vad som kommer att bli en sammankuten redogörelse över zombiekriget växer frågan vad som är farligast, zombies eller människor. Det enda som jag saknar är lit mer redogörelser från vanliga människor, människor som måste handskas med nära och kära som dött och kommit tillbaka. Och tråkigt att det är en sådan övervikt på manliga berättare. Men å andra sidan är en av de mest spännande redogörelserna från en kvinna som krashat mitt i en infekterad zon.



En otroligt verklighetstrogen bok om något så osannolikt som ett zombieutbrott (ja, jag har lugnat ner mig nu och förstår det osannolika i det hela, men det skadar ju inte att vara förberedd...). Hollywood har nappat på konceptet och just nu spelas World War Z in med Brad Pitt (!?) i huvudrollen.



/AnnaJ

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter riktigt spännande! Fast snart kommer den kanske kallas Världskrig Zlatan istället för Världskrig Zäta när man talar om den, då Zlatan nu är godkänt som ett ord för bokstaven Z, i alla fall på Bilprovningen - än så länge...

K G biblioteksblogg sa...

Oj, är det sant? Ha ha ja då får ju titeln en väldigt annorlunda innebörd..
/AnnaJ