tisdag 15 maj 2012

Det målade huset


Jag har alltid haft svaghet för skildringar av den amerikanska södern, gärna också sådana som utspelas under 50- och 60-talen. Nu har jag äntligen haft chansen att själv besöka USA och södern var absoluta höjdpunkten. Under resans gång läste jag John Grishams bok Det målade huset vilket var väldigt passande. Grisham är ju mest känd för sina thrillers, men för ett tiotal år sedan kom denna bok ut, en berättelse som är inspirerad av författarens egen barndom i Arkansas. Luke Chandler är en sjuårig naiv bondpojke som helst av allt vill bli baseballspelare. Tiden är 1950-tal och bomullssäsongen har precis börjat. För att klara av bomullsplockningen anlitar familjen Chandler dels en familj från bergen och dels dussintalet mexikaner som ska bo på gården under sommaren. Det är varmt och jobbigt arbete som hela familjen Chandler deltar i, även Luke. Under sommarn får ha uppleva saker som inge sjuåring bör uppleva och Luke tvingas in i den våldsammare vuxenvärlden. Det är Luke själv som berättar, med ett något naivt men ändå insiktsfullt språk. Hade det inte varit för min kära mors boktips hade jag förmodligen aldrig läst den eftersom den är ganska anonym, därför vill jag nu passa på att puscha lite för denna Grishams icke-thriller. Läs den och förflyttas för ett ögonblick till den amerikanska södern.
Finns att låna här.
/AnnaJ

Inga kommentarer: