fredag 29 juni 2012

En tid för mirakel

Karen Thompson Walkers debut är skrämmande och vacker på samma gång. 11-åriga Julia bor i södra Kaliforninen tillsammans med sina föräldrar. Så en dag får de veta att jordens rotation saktar in. Omärkligt till en början, sedan blir dygnen allt längre och längre. De första som påverkas är fåglarna som dör i massor. Tyngkraften blir större. Människor blir sjuka. Vad händer när ett dygn plötsligt är 26 timmar långt? 60 timmar? Hur ska man kunna organisera ett samhälle som är så beroende av klockan? Regeringarna världen över beslutar att man ska fortsätta leva efter 24-timmars klockan vilket innebär att folk kan behöva gå till skolan mitt i natten och sova under dygnets ljusa timmar. Men några väljer att ställa sig utanför detta och leva i realtiden. Samhället delas upp i två läger som lever efter helt olika tider. Realtidarna stöts så småningom ut. Växterna torkar ut i solen och frågan om matförsörjningen blir akut. Folk börjar bunkra upp med mat och förnödenheter och samtidigt lever de sina liv som vanligt. Går till jobbet, blir kära, bråkar. Mitt i allt detta så försöker Julia anpassa sig till skolgårdens hierarkier, hon  köper sin första BH och blir kär. Hemma blir mamma sjuk av insaktningen och pappa har hemligheter.

En intressant kombination av uppväxtskildring och undergångsdystopi som fungerar oerhört väl. Julias försök att passa in i skolan är trovärdigt skildrade, samt hennes sätt att genomskåda de vuxnas lögner och hur hon ändå, likt alla andra, anpassar sig till ett nytt sätt att leva. Tills det inte riktigt går att anpassa sig längre. När framtiden ser som mest dyster ut blommar dock hennes egen kärlekshistoria ut. En mättad känsla av undergång fyller mig. Julias öde engagerar och jag blir både sorgsen och glad när jag läser. För vad kan man egentligen göra åt att jordens rotation saktar in?

En tid för mirakel kom på svenska samtidigt som orginalutgåvan gavs ut i USA vilket tyvärr innebär att översättningen har gått hastigt till. Där finns en del slarviga korrekturfel även om det inte är något fel på språket. Jag tror att det kan vara en idé att läsa den på engelska för att slippa dessa. Det är en lättläst historia om än inte lättsmält. Och om jag glömde säga det: väldigt bra!

Låna En tid för mirakel här.

/AnnaJ

Inga kommentarer: