onsdag 12 september 2012

Hon är inte jag

Möjligen förhastade jag mig en smula när jag i februari utnämnde Eija Hetekivi Olsson till årets svenska debutant, tänker jag nu efter att ha läst romanen  Hon är inte jag av Golnaz Hashemzadeh.
En iransk familj flyr till Sverige. Modern och fadern gör därigenom en drastisk klassresa djupt  nedåt. Ett offer för att barnen ska få en framtid i frihet. Pappan förvandlas till en tyrann som förtrycker, och tom ibland misshandlar sin fru. Han gör dotterns karriär till sitt stora projekt. Hon ska drillas till att vara bäst i klassen, bäst i skolan och så småningom bäst i den fina elitskolan.
Det här är en berättelse om en klassresa, med dess svårigheter. Liksom en berättelse om utanförskap och rasism. En skildring av att vara mittemellan två kulturer, utan att riktigt höra hemma någonstans. Samt en historia om att slitas mellan krav och längtan efter frihet.
De tunga bördorna som läggs på  bokens huvudperson, den namnlösa flickan som genomgående bara benämns "min dotter" (dokhtaram) har sitt pris och hon utvecklar för tjejer så typiska självdestruktiva beteenden. Vilka hon försöker dölja och förnekar, samtidigt som hon ökar sina ansträngningar bli framgångsrik.
Låna boken i Gotlib.

                                                                                                                                                              /leif

2 kommentarer:

Louise sa...

Låter som en intressant bok!

Anonym sa...

den vill jag läsa!